IMG_3972

Wood firings / Výpaly dřevem

Léto 2023, výpal 15. a 16. 

První letošní výpal v Písku byl začátkem července, jen co jsme odvezli děti na tábor. Na převozy, skládání dřeva, glazování, výpal i vykládku bylo jen pár dní, takže se skoro nefotilo a až na zástavu srdce při pohledu na žároměrky při teplotě 1280 stupňů (ležely úplně všechny, i 1350!) proběhlo všechno celkem v klidu. Druhý výpal jsme dali v srpnu a oba tedy už vlastně bez větších ztrát a s docela pěkným výsledkem. Byla trochu obava jak si sasankovité vázy s dlouhými a hodně tenkými krčky s ohněm poradí a ustály to dobře, takže příště je ještě trošku povytáhnu. Na fotkách jsou věci z posledních dřevovýpalů dohromady s porcelánovými talíři. Ty se zatím ve dřevě pálit neodvažuji a hledám pro ně a pro lampová stínidla pec plynovou. Dřeva se nevzdávám, ta živost je nenahraditelná ale má přeci jen svoje omezení, dlouhý žár větší tvary z porcelánu neustojí (viz mísa “Pýchavka” dole ve fotkách).

IMG_0653

IMG_1788 IMG_1802 IMG_1830 IMG_1653 IMG_1633 IMG_1646

IMG_1607

IMG_1680 IMG_1632 IMG_1627 IMG_1743 IMG_0733 IMG_0706IMG_1548 IMG_1528 IMG_1822 IMG_0643 IMG_1137 IMG_1150

IMG-20230708-WA0003

************************************************************************************

Podzim 2022, výpal 14.

Naloženo začátkem prázdnin, vypáleno na podzim.
V září jsem pec se syrovým zbožím po dvou měsících otevřela a docela si zoufala, jak je glazura nasáklá vodou a moc jsem ve zdárný výpal nedoufala. Začali jsme proto ještě pomaleji než obvykle a nebyla to úplně sranda, koncem září byly teploty v noci už skoro na nule. Evan začal ve tři ráno. Byla mlha a fakt zima, pec netáhla, no nic moc. Cílem bylo zboží vypálit aspoň natolik, aby bylo přenositelné, s tím, že ho prostě budu muset stejně vypálit jindy a jinde. Odpoledne se mlha zvedla, pec chytla dech a výpal vlastně dopadl velmi dobře. Zkušenost: Naglazované výrobky vydrží v mojí nechráněné peci několik měsíců bez poskvrnky!

 

IMG_5394

IMG_7112 IMG_5851  IMG_5804 IMG_5729 IMG_5702 IMG_5717 IMG_5659 IMG_5637 IMG_5599 IMG_5593 IMG_5571 IMG_5357 IMG_5346 IMG_5305 IMG_5297 IMG_5251 IMG_5130 IMG_5125 IMG_5115 IMG_5059 IMG_5042 IMG_5032 IMG_5028 IMG_4334 IMG_1167 IMG_1165 0AB35788-DC0F-4119-8DE1-1D3980D5DCBC

**************************************************************************************

Léto 2021, výpal 12. a 13.

Letošek byl kostrbatý, nakonec se mi podařilo vytočit zboží tak akorát na dva výpaly. Nádobí je povětšinou z černé kameniny s cínovou glazurou a navzdory neekonomičnosti tohoto konání jsem se rozhodla většinu obou pecí vyplnit talířema a plytkýma mísama.

IMG_0183

Šperky, které jsem modelovala na jaře při zranění ramene mi hezky doplnily přízemí a prostor mezi nádobami, jen to chtělo překonat pár technologických úskalí. Spousta jich zařvala, ale ty co přežily jsou myslím docela pěkné. Mám ráda řeku a začínala jsem s myšlenkou na chrostíky, oblázky a vylovené poklady. Kupodivu zrovna chrostíkové náhrdelníky se vyprodaly nejdřív, je děsně fajn mít zákazníky, kteří mají podobně říční inklinace.

IMG_E0915

IMG_0816                        IMG_E0918                       IMG_0967

IMG_E0873                       IMG_0991                       IMG_0883 

241184603_3064001917200826_9069179810622716142_n                       234767449_3001486020093018_5322951293673432285_n                       241490068_3064001880534163_3562814965191136039_n              

Porcelánu bylo letos míň a je to dobře, protože můj původní seladon neodpouští žádné odchylky od ideálu. Tudíž se může lehce stát, že je nedopálený nebo naopak přepálený, ačkoli okolní zboží vypadá všechno stejně. Přesně to se stalo ale naštěstí bylo porcelánu opravdu míň než jindy a broušení nebylo zas tak moc. Shodou náhod jsem v těchto výpalech testovala seladon nový a ten vypadá prozatím velmi dobře.

IMG_0359

Dalším pokusem byly štůsky malých misek proložených mušlemi. Otisky mušlí jsou naprosto nádherné, ale dělají misku pro běžný režim nepoužitelnou. Protože se snažím dělat věci nejen krásné ale i praktické, tak mi to samosebou vadí ale v některých případech se mušle tak půvabně vnořily do porcelánové hmoty, že se tomu nedá úplně lehce odolat.

IMG_E0182 IMG_0197

Ještě jsem si vyzkoušela Edmundovy dráťáky a pekáček dle Lisy Hammond, na fotkách lehce k poznání.

IMG_0508 IMG_0245

232191826_3041294176138267_3047540321136172720_n

234726007_3001485850093035_5886987760722917371_n                                               234818837_3001485870093033_2697911742134694191_n

237079502_3005285736379713_7216241003583408251_n

Uvažuju o nové, větší peci ale nemůžu se rozhoupat.

***************************************************************************************

Léto 2020, výpal 11.

Zeleno-modro-šedý seladon není složitá glazura ale dá se docílit jenom výpalem v redukčním prostředí pece s vytápěné plynem nebo dřívím. Já radši dřevo a co nejmíň zbytných pomůcek, takže mám malou pec otápěnou dřevem z pily asi kilometr vzdálené. Jak pálíme jsem už popisovala mockrát ale letos jsem s redukcí dělala fakt psí kusy, tak doufám, že jsem si všechno dobře zaznamenala. Mám na to notes, nejsem dobrodruh. Píšu si tam křivku každého výpalu a snažím se zopakovat ty zdařilejší, jenomže to je jenom takové teoretické vodítko, každý výpal se musí celý znovu prožít až do úplného zemdlení při chladnutí.
Že pak z pece, ze které šlehaly plameny a dým černý jak z pekla vytáhnu něco tak čistého a průsvitného mi pořád připadá jako zázrak.

IMG_5653

IMG_5683 (1)         IMG_5620

IMG_5643Version 2

Tenká špagetová ucha u vysokých hrnků v tom vedru bohužel trošku povolila, takže tvar už není dokonalý oblouk ale spíš velké psací Dé. Co se dá dělat. Široké porcelánové hrnky naopak vyšly parádně, musím si dát pozor na toušťku ucha.

IMG_5940 IMG_5759

Version 2IMG_5888 Version 2IMG_5774

Vyzkoušela jsem zase i pár novinek. Černá hlína s cínovou glazurou funguje ve vyšších patrech stejně úžasně jako v těch nižších, jenom ještě o trošku víc! Jsou to ty talíře, mísy, misky a hrnky, mísy a láhve,  určitě jí ještě zopakuji.  Pak ještě bylo pár jednotlivých experimentů, žádný co by stál v tuhle chvíli za řeč.

IMG_5861IMG_5891

IMG_5804IMG_5826IMG_5882IMG_5880IMG_5817

 

 

******************************************************************************************

Konec roku 2019

IMG_8328 IMG_8362Vltavínové pokusy se mají k světu. V létě jsem kousíčky vltavínů ozdobila několik misek, zvonců a lampiček, vymyslela prototyp brože.

IMG_2411 IMG_2441
Vltavínové lampičky jsem nově na podzim pálila i v plynové peci na Florenci, všechno zdá se funguje jak má.

IMG_2591IMG_2467IMG_2602IMG_2525Na Florenci jsem si vypálila i hromadu espresso hrnečků a misek, silná redukce seladonu svědčí…

IMG_2550IMG_2544IMG_2565IMG_2616 (2)… nečekané políbení mědí ze sousední glazury taky není špatné!

******************************************************************************************

IMG_E8310

Je konec srpna 2019, máme za sebou 10 výpalů. Stále se učím a rčení, že prvních deset je zkušebních na mě určitě neplatí. Spíš tak dvacet… Zlepšujeme se ale určitě, poslední tři výpaly mají jen mimimální ztráty. Začátek výpalu jsme posunuli na 3:30 ráno abychom mohli končit ještě v lidskou hodinu a šli spát s dětma. Asi tak do 800 stupňů se o přikládání stará hlavně Evan, já se snažím trochu vyspat, pak obaluju pec všemožným izolačním materiálem, štípu dříví a krmím rodinku. Druhou půlku výpalu s redukcemi, výdrží a pomalým chladnutím už krmím pec sama. Stále nemáme nad pecí střechu, takže se všechno točí kolem počasí. Třeba po devátém výpalu začalo v noci pršt, takže jsem ve dvě ráno balila horkou pec do plachty…

IMG_8369IMG_8317IMG_8302IMG_8298

IMG_8396IMG_8378IMG_8292IMG_8284

IMG_E8295 IMG_E8322

IMG_E8309

*******************************************************************************************

Porcelánové vázyJe jaro 2019, máme za sebou 7 výpalů. Každý z nich pomohl tomu následujícímu vyladit teplotní křivku tak, aby především seladony byly podle mé představy. Pálím výš, než jsem původně vůbec doufala, takže postupně vyměňuji popraskané cihly za nové, které snesou teplotu vyšší. Vychytávám, kam dát kukry s žároměrkami, kdy redukovat, co mi vlastně říká teploměr. Poslední tři výpaly jsem pec obalovala izolačním materiálem a přichycovala hůlkami od lyží a novinkou taky je, že po dosažení konečné teploty ještě nějakou dobu pálím dolů abych zpomalila chladnutí. Obvykle pálíme od 6 ráno a s Evanem se střídáme v obhospodařování dětí a pece. Na náročný závěr od 900 do 1350 stupňů pošlu už všechny večeřet a spát, tahle část je jenom na mně. Někdy po půlnoci je po všem, já ještě pár hodin trávím u pece a příštích třicet hodin počítám vteřiny, kdy ji budu moct otevřít.

Ohledně glazur jsem vyzkoušela několik seladonových receptů abych nakonec skončila u toho vůbec prvního. Temmoku bylo od začátku výborné, není co měnit, shino je pokaždé trochu jiné ale v zásadě se mi pokaždé taky líbí, takže taky prozatím neměním. To neznamená, že neexperimentuju. Ve studeném přízemí zkouším, co dělají různé kameninové hmoty s různými glazurami, zatím se zdají být mnohem tolerantnější než porcelán. Další novinka, které ještě čeká na dotažení je vltavín. Napadlo mě pokusit se zrecyklovat a zachovat úlomky tohodle jihočeského kamínku s vesmírným původem a vlastnostmi skla, konkrétně ty kousíčky, co odpadnou rytcům glyptik. Jsem na začátku, snad se letos něčeho doberu.

Porcelánová miska 2IMG_3611IMG_7389IMG_8952

Porcelánové misky 2IMG_7492IMG_3445IMG_7403

Šampónové lahvičky 2Porcelánové misky 4IMG_9890Porcelánové vázy

IMG_4145                                                                                              

IMG_1845

IMG_3994

***************************************************************************************

V létě 2017 jsem si pořídila do Písecké letní dílny malou pec na dřevo. Zatím jsme s vypětím všech sil a za zapojení celé rodiny pálili jen dvakrát a protože to je přeci jen 100 km daleko a povinná školní docházka nás trošku brzdí, nějaký další pokus bude zase nejdřív o jarních prázdninách.

První pokus je kapitola sama pro sebe (viz zahradní skupltura v Písku pod pivoňkou), druhý už ale má docela výsledky. Pálila jsem točený porcelán glazovaný v několika různých celadonových glazurách, shino a temmoku, na něco přes 1350 stupňů Celsia.

IMG_8903IMG_8971IMG_8929IMG_8891IMG_8817

-->